سه شنبه , ۲۸ اسفند ۱۳۹۷
  • گواهینامه پذیرش مقاله علمی و پژوهشی

    بر طبق این گواهینامه، مقاله علمی و پژوهش "ارزیابی موسیقی هند باستان در دوران پیش از میلاد" در اولین همایش بین المللی و سومین همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار گردید، با سخنرانی استاد محمدرضا طاهرخانی ارائه شده است.

  • گواهینامه حضور در کنفرانس

    بر طبق این گواهینامه، استاد محمدرضا طاهرخانی در اولین همایش بین المللی و سومین همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار گردید، شرکت نموده است.

  • تصویر استاد محمدرضا طاهرخانی در حال سخنرانی در کنفرانس

    تصویر استاد محمدرضا طاهرخانی در حال سخنرانی در مورد پژوهش "ارزیابی موسیقی هند باستان در دوران پیش از میلاد" در اولین همایش بین المللی و سومین همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در تالار علامه امینی دانشگاه تهران.

  • تصویر استاد محمدرضا طاهرخانی در ردیف اول کنفرانس

    تصویر استاد محمدرضا طاهرخانی در کنار جناب آقای دکتر نصرالله ابراهیمی، معاونت وقت سازمان برنامه و بودجه استان تهران، در ردیف اول اولین همایش بین المللی و سومین همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در تالار علامه امینی دانشگاه تهران.

  • تصویر استاد محمدرضا طاهرخانی در ردیف اول کنفرانس

    تصویر استاد محمدرضا طاهرخانی در کنار جناب آقای دکتر فرشاد توحیدنیا، شهردار وقت شهر فرخ شهر استان چهارمحال و بختیاری، در ردیف اول اولین همایش بین المللی و سومین همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در تالار علامه امینی دانشگاه تهران.

ارزیابی موسیقی هند باستان در دوران پیش از میلاد

ارزیابی موسیقی هند باستان در دوران پیش از میلاد

چکیده

وقتی که صحبت از دوران هند باستان در پیش از میلاد می شود عموما ممکن است ذهنیت ای نه چندان مثبت بین همگان قالب شود. ذهنیتی که هر کس به تناسب آگاهی خود، آن مردمان را تا حدودی محکوم به هر نوع نفسانیت طلبی، خرافات، جهل و… می کند. اگرچه متاسفانه ممکن است بخش زیادی از این ذهنیت ها صحیح باشند اما حقایق فراتر و مثبت تر از این موارد می باشد. هندی های باستان در کنار این موارد مردمان متمدنی نیز بوده اند، و دست آوردهای مناسبی نیز داشته اند که در پژوهش حاضر به دستاوردهای آنها در زمینه موسیقی به تفصیل خواهیم پرداخت و در ادامه خواهیم دید آنها تا چه میزان مردمان متفکر و متمدنی بوده اند. در این راستا به بررسی اولین نشانه های موسیقی در هند باستان، اعتقادات مذهبی- هنری آنها در زمینه موسیقی، و بررسی علمی انواع موسیقی رایج آن دوران ها و سیر تکامل آنها تا پیش از میلاد، پرداخته خواهد شد. در نهایت ملاحظه خواهد شد که هندی ها در دوران باستان تا چه میزان به موسیقی بها می داده اند و با دقت خود آن را اعتلا بخشیدند و در کنار حفظ اصالت موسیقی خود، از تجربیات دیگر تمدن ها چگونه در راستای اعتلای موسیقی شان بهره گرفتند.

مقدمه

برای ورود به هند غیر از راه دریایی، یک معبر آسان در شمال غربی این سرزمین به نام “تنگه خیبر” وجود دارد. از شش هزار سال پیش، اقوام گوناگون و متعددی به صورت متوالی از این معبر وارد شبه قاره شده و هر یک از آنها هم به محض ورود، بر آن می شدند که ساکنان قبلی را به سمت جنوب برانند و جایشان را خود اشغال کنند. این شرایط به عنوان علل ریشه ای، موجب پیدایش تنوع و تعدد سنت های فرهنگی به ویژه در فرهنگ موسیقی در شمال و جنوب هند گردیده است، به نحوی که این وجه در موسیقی شبه قاره ی هند، همین امروز نیز دیده می شود.

نژادهایی که به هند آمدند و در آنجا رحل اقامت افکندند، تعدد و تنوع موسیقی قومی خود را نیز همراه خود به هند آوردند. بدین گونه هند به امانت داری سنت های گوناگون موسیقی تبدیل شد و در عین حال، موسیقی اصیل و دیر سال خود را در آن سنت ها آمیخت. با این اوصاف هند هرگز خصلت های عمیقاً هندی خود را هم از دست نداد و موسیقی هندی با توان برتر از تاثیرات نژادی و قومی دوام آورد.

دقت و مطالعه ی موسیقی قبیله ای هند می تواند، کلید هایی از قدیمی ترین موسیقی این کشور را به دست بدهد. در هند هم اکنون چهارده زبان عمده و نیز طوایف متعدد وجود دارند ولی در مورد موسیقی، به جز درباره ی سنت های موسیقی چند قوم و قبیله، تحقیق جدی و کارآمد دیگری صورت نگرفته است.

موسیقی بدوی به خودی خود عرصه ای وسیع و مجذوب کننده برای کاوش به شمار می آید و ما از موسیقی کهن شناخت بسیار کمی داریم. با استناد بر اصول هر یک از فنون و مکاتب مختلف، توضیح تاریخ اصیل موسیقی برای هر یک از فونوگرام ها (آوانگاشت) و ایده ئوگرام ها (تصویر نگاشت) که از آن دوران به جای مانده، امروزه بسیار بحث بر انگیز است و علوم مختلف بر اساس دانش و اصول خود، تفاسیر خاص خود را برای هریک از مستندات به دست آمده دارند. شاید این محدودیت ها سبب آن شود هر نوع بررسی ای در این رابطه نتیجه گیری های درخور وسیعی نداشته باشد، اما از طرفی دیگر کند و کاو در این باره معمولا توسط افراد مجربی بایستی انجام شود که در حیطه ی تخصصی خود دانش و نگرش وسیعی دارند چون آنها بایستی با تکیه بر دانش های خود چیزی را از دل هیچ چیز کاوش کنند، در نتیجه حتی دست آورد های اندک در این رابطه از اهمیت بالایی برخوردار است. در چنین کاوش هایی منابع تحقیقاتی عموما متونی هستند که بر روی کتیبه های گلی منقوش شده و به همت باستان شناسان برجسته ی معاصر کشف شده اند.

از طرفی دیگر از آنجا که هندوها خود را در ارتباط با ماوراءالطبیعه می دانند، ضمن رعایت پنهان کاری، اطلاعاتی به بیگانگان نمی دهند. درست است این روحیه دست کم این خاصیت را دارد که سنت های موسیقایی ایشان دست نخورده باقی بماند، ولی از طرف دیگر کاوش در موسیقی آنان را، آن هم موسیقی باستان آنان را بیش از پیش دشوار می سازد چرا که از کهن ترین سنت های تاریخی نیز می باشد.

شما می توانید متن کامل این مقاله را از طریق لینک های زیر دریافت و مطالعه بفرمائید:

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام

پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

مرجع دانش (سیویلیکا)