پنج شنبه , ۲۷ تیر ۱۳۹۸
تصویر mohammad reza taherkhani محمدرضا طاهرخانی محمد رضا طاهرخانی

ارزیابی موسیقی یونان باستان در قبل از قرن هفتم پیش از میلاد

ارزیابی موسیقی یونان باستان در قبل از قرن هفتم پیش از میلاد

چکیده

وقتی که صحبت از دوران یونان باستان می شود عموما ممکن است ذهنیت ای نه چندان مثبت بین همگان قالب شود. ذهنیتی که هر کس به تناسب آگاهی خود، آن مردمان را تا حدودی محکوم به هر نوع نفسانیت طلبی، توحّش گری، سلطه گری و جنگ می کند. اگرچه متاسفانه ممکن است خیلی از این رویداد های تاسف بار در آن دوران حقیقتاً وجود داشته است اما این موارد همه ی حقایق آن دوران نیز نمی باشد و یونانیان در کنار این موارد مردمان متمدنی نیز بوده اند، همین طور دست آوردهای خوبی نیز داشته اند که در اینجا به یکی از این دستاوردهای آنها به تفصیل خواهیم پرداخت. در ادامه بدون در نظر گرفتن نکات تاسف بار عنوان شده، تنها با بررسی علمی دست آوردهای مثبت یونانیان در دوران باستان در رشته ی موسیقی خواهیم پرداخت و خواهیم دید آنها تا چه میزان مردمان متفکر و متمدنی بوده اند. در این راستا به بررسی اولین نشانه های موسیقی در یونان باستان، اساطیر آنها و بررسی علمی انواع موسیقی رایج آن دوران ها و سیر تکامل آنها تا پایان قرن هشتم پیش از میلاد، پرداخته خواهد شد. در نهایت ملاحظه خواهد شد که یونانیان در دوران باستان تا چه میزان به موسیقی بها می داده اند و آن را اعتلا بخشیدند و در راستای پیشرفت موسیقی خود چه فعالیت هایی را ترتیب اثر داده بوده اند.

مقدمه

وقتی صحبت از دوران یونان باستان می شود چه ذهنیت ای در شما قالب می شود؟ آیا شما نیز آنان را تنها مردمانی ابتدایی می دانید که بزرگترین دغدغه و مشغله ی آنها سیر کردن شکم و زاد و ولد کردن است؟ آیا مردمانی که حدود ۳ هزار سال پیش خرد آنها به حدی می رسد که مد هایی را به وجود می آورند که قرن ها بعد اساس موسیقی کلیسایی می شود، می توانند مردمان بی فرهنگی باشند که بدون هیچ دغدغه ای تمام عمر خود را مشغول نفسانیت و تامین خورد و خوراک سپری کرده باشند؟ آیا می دانید اولین کسانی که مسابقات هنری و موسیقی برپا می کردند یونانیان بودند که بر اساس مستندات، از قرن هشتم پیش از میلاد هر چهار سال یک بار، مسابقات هنری و نوازندگی برپا می کردند؟

موسیقی بدوی به خودی خود عرصه ای وسیع و مجذوب کننده برای کاوش به شمار می آید و ما از موسیقی کهن شناخت بسیار کمی داریم. با استناد بر اصول هر یک از فنون و مکاتب مختلف، توضیح تاریخ اصیل موسیقی برای هر یک از فونوگرام ها (آوانگاشت) و ایده ئوگرام ها (تصویر نگاشت) که از آن دوران به جای مانده، امروزه بسیار بحث بر انگیز است و علوم مختلف بر اساس دانش و اصول خود، تفاسیر خاص خود را برای هریک از مستندات به دست آمده دارند. شاید این محدودیت ها سبب آن شود هر نوع بررسی ای در این رابطه نتیجه گیری های درخور وسیعی نداشته باشد، اما از طرفی دیگر کند و کاو در این باره معمولا توسط افرادی مجربی بایستی انجام شود که در حیطه ی تخصصی خود دانش و نگرش وسیعی دارند چون آنها بایستی با تکیه بر دانش های خود چیزی را از دل هیچ چیز کاوش کنند، در نتیجه حتی دست آورد های اندک در این رابطه از اهمیت بالایی برخوردار است. در چنین کاوش هایی منابع تحقیقاتی عموما متونی هستند که بر روی کتیبه های گلی منقوش شده و به همت باستان شناسان برجسته ی معاصر کشف شده اند.

بر خلاف ذهنیت نه چندان مثبت عموم مردم درباره ی دوران باستان، یونانیان باستان مردمانی متمدن و شیفته ی تنوع و پیشرفت بودند. آنها به پرورش جسمی و روحی خود اهمیت بسیاری می دادند و هنری را که به رشد و اعتلا کمک می کرد و دلیری و توانایی را رشد می داد، نیکو می پنداشتند و در گسترش آن می کوشیدند.

شما می توانید متن کامل این مقاله را از طریق لینک های زیر دریافت و مطالعه بفرمائید:

پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

مرجع علمی و اطلاع رسانی کنفرانس ها